At korrekturlæse akademiske opgaver er disciplin, der har sin egen eksistensberettigelse. Vores korrekturlæsere tager højde for den akademiske stil, som du har brug for at skrive i, når de korrekturlæser din opgave. Præcis derfor har vi udviklet Scribbrs Forbedringsmodel©.
Når vi gennemgår din opgave, kigger vores korrekturlæser på alle dens komponenter. Men vær opmærksom på, at vi aldrig tjekker den egentlige indholdsmæssige del af dit dokument.
Scribbrs Forbedringsmodel© er i delt op i to dele: En gennemgang af dit sprog og en gennemgang af din akademiske skrivestil.
Del 1 – Dit sprog
Problemområde | Konkret emne |
---|---|
1. Er alle ord stavet korrekt? | Generelle stavefejl og slåfejl |
Sammensætte navneord | |
Sammensatte adjektiver | |
UK vs. US stavning i engelske opgaver | |
Brug af store bogstaver | |
2. Er de korrekte ord blevet anvendt? | Artikler |
Pronominer | |
Demonstrativer | |
Ordvalg | |
Præpositioner | |
Verber | |
Konjunktioner | |
3. Er sætningerne konstrueret rigtigt? (Sammenhæng, ordklasser mv.) | Transitive verber: Korrekt transitivitet – fx ligge/lægge |
Korrekt personligt possessivt pronomen (fx hans/hendes/sin) | |
Ordrækkefølge i simple sætninger | |
Ordrækkefølge i komplekse sætninger | |
Ordrækkefølge i lister | |
Verbernes tid og bøjning – fx nutid/datid samt kort/lang tillægsform | |
Manglende ord | |
Ufuldstændige sætninger | |
Redundans | |
4. Er den korrekte tegnsætning blevet anvendt? | Komma |
Punktum | |
Kolon | |
Periods | |
Citationstegn | |
Parentes | |
Tankestreg | |
Bindestreg | |
5. Hvordan er stilen? | Minimer brugen af passivkonstruktioner (verber i passiv) |
Undgå kluntede formuleringer | |
Undgå for lange og overlæssede sætninger | |
Brug passende sætningsindledere | |
Brug varieret ordforråd | |
Brug varierede sætningsstrukturer | |
6. Er arbejdet konsekvent? | Stavemåder |
Brugen af store bogstaver | |
Verbernes bøjning i tid og modus (inden for afsnit eller de forskellige dele af et speciale) | |
Generel tegnsætning | |
Kommatering | |
Citationstegn |
Del 2 – Din akademiske skrivestil
Problemområde | Konkret emne |
---|---|
1. Har teksten en akademisk tone: | Brug af akademiske ord og udtryk |
Undgå upassende ord og vendinger | |
Undgå uklare og redundante formuleringer | |
2. Er citater skrevet korrekt? | Integrér dine citater i teksten |
Brug af korrekt tegnsætning i citater | |
Stavefejl i citater | |
3. Er tal skrevet korrekt? | Brug af ord eller tal til at udtrykke tal |
Brug af komma og punktum i tal | |
Brug af symboler og enheder med tal | |
4. Er forkortelser skrevet korrekt? | Tilstrækkelig introduktion/forklaring af forkortelser |
Konsekvent brug af forkortelser | |
Overensstemmelse med øvrige regler for forkortelser | |
5. Er synsvinklen i teksten korrekt? | Undgå brug af 1. person (når det er påkrævet) |
Undgå brug af 2. person | |
Brug af en konsekvent synsvinkel i teksten | |
6. Er din måde at skrive på forståelig? | Undgå uklare sætninger |
Undgå at anvende tider af verberne, som passer bedre i en anden del af dit speciale |